Caroline Wahl: 22 Bahnen & Windstärke 17

Caroline Wahl är en ung och effektiv tysk författare. Hon är född 1995 och förlaget Dumont gav ut hennes debutroman 22 Bahnen i april 2023 och uppföljaren Windstärke 17 i maj i år.

Jag vill läsa mer tyskt i år och jag tycker att jag hittills lyckats, även om det inte alltid syns på bloggen. Om jag har mycket på jobbet, prioriterar jag att läsa framför att skriva och det var precis det som hände med Caroline Wahls första roman som jag läste februari. Jag jobbade, jobbade och jobbade och hade ingen energi till att skriva.

Caroline Wahl skriver i båda böckerna om systrarna Tilda och Ida som lever ensamma med sin alkoholiserade mor. Den första boken har Tilda som huvudperson och berättare, den andra Ida. Det är ett snyggt grepp och ger djup åt berättelsen, tycker jag.

Tilda är inte bara ett matematiskt geni som varje dag simmar 22 banor utan även en god syster som tar hand om Ida och dessutom jobbar extra på ett snabbköp. Efter ett inledande antal år på universitetet blir det dock dags för Tilda att ta nästa steg i karriären och flytta till Berlin för att doktorera. Men kan hon verkligen lämna Ida i moderns “vård”? Eller är det tvärtom moderns som lämnas i Idas vård? Tilda jobbar på att förbereda systern på att klara sig själv samtidigt som hon själv träffar och förälskar sig i Viktor, en ung man som inte heller har någon familj att falla tillbaka på.

Jag har hört personer som tycker att Caroline Wahl har skrivit fram ett monster och att Tilda är totalt orealistisk som romanhjälte, men vad fan! Jag tycker inte att romanhjältar i alla lägen måste vara sådana personer som man riskerar att springa på i närmsta snabbköp, utan de får gärna sprida lite hopp och ljus även i dystra livssituationer. Och sedan har jag hört andra som tycker att Caroline Wahl som vuxit upp under betydligt gynnsammare förhållanden än Tilda och Ida, inte har en aning om vad det innebär att leva så som de gör. Men vad fan, del 2! Om författare bara ska få skriva om det som de själva upplevt, då vill jag inte vara med längre. Då kommer ju all litteratur att bli knausgårdskt navelskåderi och det betackar jag mig för!

I Windstärke 17 har det gått ett par år sedan Tilda lämnade Ida ensam hos mamma, kanske sju eller åtta, mamman är död och Ida har tappat fotfästet. Tilda och Viktor flyttade till Hamburg efter Berlin men Ida stannade hela tiden hemma, ända tills det inte längre fanns någon att stanna hos. Tilda vill att hon ska komma till dem Hamburg men Ida känner sig för trasig för att kunna bo med systern och hennes familj. Ida är inget matematiskt geni, hon har andra talanger och hon tar sig an livet på ett annat sätt än sin storasyster. Av en tillfällighet hamnar hon på Rügen och därifrån försöker hon med hjälp av Marianne och Leif reda upp sitt liv.

Jag tycker att det är fint, hur den pensionerade rektorn Marianne och hennes man Knut tar sig an Ida och det känns trovärdigt att hon kan ta emot deras omsorger även hon inte klarar av Tildas. Det värmer hjärtat, hur strulputten Leif och den av livet desillusionerade Ida sakta och försiktigt närmar sig varandra. Jag uppskattar att man aldrig riktigt får veta varför Leif vuxit upp hos sina morföräldrar och varför förhållandet mellan Marianne och dottern Mandy är så svalt. Det är lite som det är i verkliga livet, ibland får man veta hur saker och ting hänger ihop men lika ofta finns det ingen som vill berätta eller så vet de inte ens.

Stämningen i Windstärke 17 var så varm och kändes så autentisk att jag aldrig ville att den skulle ta slut! Jag kände mig sorgsen när den sista sidan var läst och hade ingen lust att ta upp någon ny bok. Jag ville dröja kvar på Rügen och hade gärna hängt med Ida och Marianne ett tag till och känt doften av deras “Aufbackbrötchen” till frukost några gånger till.

Att jag tycker att tvåan är liiite bättre än ettan, kan ha med det att göra att jag har den i färskt minne. Men båda är verkligen bra, mer än genomsnittligt läsvärda och så har de inbundna utgåvorna faktiskt ett inbyggt snöre som bokmärke. Det är praktiskt, snyggt och känns lite extra lyxigt. Jag älskar “Lesebändchen”!

Författare: Caroline Wahl

Titel:  22 Bahnen / Windstärke 17

Omslag: Eileen Corse / Lili Wood