Lea Ypi: Frei – Erwachsenwerden am Ende der Geschichte

Egentligen är det lite för länge sedan jag läste den här boken för att jag ska kunna skriva en riktigt bra recension. Men jag vill ändå absolut att ni ska få veta hur mycket jag gillade den och kanske bli intresserade av att själva läsa den – det är den värd!

När bokcirkeln “Läsa jorden runt” läste den här boken var jag av någon anledning inte med, men jag visste redan då att jag ville läsa den. Jag erkänner att lika skräckblandat fascinerad som jag är av att läsa om sekter är jag av öst/väst-litteratur. Det kanske inte är någon erkänd genre, men jag tycker att det är intressant att läsa om hur livet var bakom järnridån och i all synnerhet vad som händer med människor när den helt plötsligt försvinner.

Lea Ypis barndomsskildring från Albanien var alltså exakt min tekopp! Lea växte upp som ett barn av sin tid och hon var övertygad om att “Onkel Envar” (Albaniens diktator Enver Hoxha) älskade alla barn i Albanien och såg till att allt gick dem väl i livet. Att Leas föräldrar inte var lika övertygade, fick hon inte riktigt klart för sig förrän Hoxhas tid var över och en ny tid av frihet och frispråkighet vällde in över landet.

Lea Ypi lyckas att skriva om en barndom som faktiskt var full av umbäranden på ett sätt som fick mig att le. Hon skildrar sig själv som ett ovetande barn utan att det blir vare sig löjligt eller onödigt utlämnande.

Den unga Lea lämnade landet och studerade filosofi och litteratur i Italien. Idag är hon professor i politisk teori i London men hon har aldrig släppt taget om Marx och hans teorier. Om det är möjligt för mig som vuxit upp i 70-talets Sverige att begripa att någon som växt upp i en ofri kommunistisk stat fortsätter att befatta sig med den ideologi som var deras fängelse, låter jag vara osagt. Men enligt min åsikt kan Lea Ypi inte bara skriva akademiska texter om ekonomiska teorier, hon kan även skriva medryckande autobiografiskt. Och det är i sanning något som intresserar mig betydligt mer!

Författare: Lea Ypi

Översättare: Eva Bonné (från engelska)

Titel:  Frei – Erwachsenwerden am Ende der Geschichte