#ennovellmellanromanerna

Den 11 september postade jag en bild på mina sex olästa novellix-noveller på Instagram och skrev om att jag från och med nu tänker läsa en novell mellan varje roman. Det hakade Bokida på och skapade #ennovellmellanromanerna och föreslog att hålla på fram till nyår. Malas bokhylla hängde på och nu hoppas jag att vi blir många, många fler som klämmer en novell mellan romanerna!

Själv har jag sedan dess hunnit med tre stycken. Vi tar en i taget, för enkelhetens skull!

Mary Shelley: Kärleksprövningen

Det här skulle kunna kallas en rar bagatell, till skillnad från den roman som Mary Shelley är mest känd för, Frankensteins monster. Jag har inte läst den, men vet förstås att den handlar om en vetenskapsman som lyckas skapa liv. I novellen Kärleksprövningen handlar det om helt vanliga människor och deras strävan efter kärlek och lycka. När den utspelas är människors börd och rang något man måste förhålla sig till och unga kvinnors vandel av yttersta vikt. De två väninnorna Angeline och Faustina har inte setts på ett par år och återseendet är hjärtligt, men Angeline kan på grund av ett tystnadslöfte inte dela det hennes hjärta är fullt av: den härlige unge mannen Ippolito! På bara 30 små Novellix-sidor lyckas Mary Shelley med konststycket att ta med sig läsaren in i en helt annan värld och innan vi vet ordet av är vi engagerade och hoppas och lider med både Angeline och Faustina. Och på slutet är inget som vi trodde från början.

Författare: Mary Shelley

Översättare: Helena Hansson

Titel:  Kärleksprövningen

Utgivningsår: 1834 / 2017

Förlag: Novellix

Suzanne Brögger: Det borde vara förbjudet att finna sig

En promiskuös dansk hattmakerska berättar för oss om sin syn på kärlek, samlevnad och sex. Tja, den skakade inte direkt om min värld men den var helt okej att lägga en liten stund på. Känns väldigt mycket som 70-talet (i mina fördomar) och det är helt klart underhållande.

Författare: Suzanne Brögger

Översättare: Eva Mathiesen

Titel: Det skulle vara förbjudet att finna sig

Utgivningsår: 1975 / 2020

Förlag: Novellix

Katherine Mansfield: Lycksalighet

Man måste älska den som skriver att något är “grönt och kallt som ögonlocken på egyptiska dansare”! Jag är säker på att man skulle kunna sätta en diagnos på huvudpersonen Bertha, men sådant sysslade man inte med under förra seklets början, så hon anses istället som spontan i överkant och en aning affekterad. Livet i det samhällsskikt som Bertha och hennes man Harry framlever sina dagar präglas av fasta ritualer. Dottern tas om hand om av en Nanny och Bertha dekorerar omsorgsfullt innan gästerna infinner sig. Men på näst sista sidan visar sig tillvaron vara allt annat är förutsägbar!

Författare: Katherine Mansfield

Översättare: Christina Stalby

Titel:  Lycksalighet

Utgivningsår: 1918 / 2016

Förlag: Novellix

Alla tre novellerna har jag gett en trea i betyg, men om jag skulle rangordna dem inbördes, toppas listan av Katherine Mansfield och Suzanne Brögger kommer sist. Anledningen till att det finns två årtal på utgivningsår, är att de alla tre givits ut tidigare.

Vill du också vara med och läsa en novell mellan romanerna? Tagga dina Instagram-inlägg med #ennovellmellanromanerna, så hittar vi varandra!