Sara Paborn: Svartstick

Jag hade inte tråkigt när jag läste Sara Paborns senaste roman Svartstick, men särskilt roligt hade jag inte heller. När jag läste Blybröllop från 2018 skrattade jag mest hela tiden åt bibliotekarien som tröttnat på sin tråkiga man och långsamt tog livet av honom med bly. Änkorna på Österlen från året efter var också extremt underhållande. Där fick den vuxna dottern dåndimpen när hennes ålderstigna mor visade sig ha amorösa avsikter med takläggaren Ali. Förväntningarna var 2021 högt ställda på Tistelhonung men det infriades tyvärr inte. Men jag är litterärt sett inte långsint, så jag gav Pabornskan ännu en chans: Svartstick, bevisa för mig att du fortfarande kan underhålla, roa och mana till eftertanke!

För visst låter det lovande med en krisande 39-åring som flyr till en kursgård i Dalarna för att slippa ta beslut om att flytta ihop med sin perfekta kille? Hon lär sig till och med hellre den bortglömda broderikonsten “svartstick” än att ta itu med sitt liv! På nämnda kursgård finns Gunni, vars liv tappat farten. Hon vill helst vara i fred och är inte särskilt glad över att kursgården där hon faktiskt bor, plötsligt väcks till liv efter åratal i träda. Till råga på allt elände har hennes dominanta mor flyttat till närmsta ort och hon gör minsann vad hon kan för att hålla igång sin dotter. Dessutom dyker det upp en dagbok från 50-talet skriven av en upp över öronen förälskad ung kvinna och i dagboken spelar en otrogen snabbköpschef en viktig roll… På baksidan står de att dessa tre till synes mycket olika kvinnorna på något sätt hänger ihop.

Tyvärr gick det alldeles för snabbt att räkna ut vad de har med varandra att göra. Och tyvärr förekom inte mycket personlig utveckling utan mest förvaltande av ångest. Men det var tack och lov lite mindre tråkigt än i Tistelhonung, så snäppet bättre betyg blir det.

Och vem vet, jag kanske kommer att ompröva min åsikt? I höst ska jag nämligen läsa boken tillsammans med två bokcirklar på jobbet.

Författare: Sara Paborn

Titel:  Svartstick