Eugen Ruge: Metropol

Hörde jag någon klaga över att det är en bedrövlig tid vi lever i? Krig i Ukraina, neverending-covid, Sverigedemokrater, rusande elpriser och allt annat elände som vi utan inbördes rangordning lever med just nu. 2022 kvalar väl inte direkt in på listan som det roligaste året i mänsklighetens historia, men fan vet om inte 1937 i Moskva var etter värre.

Jag har just läst romanen “Metropol”, där författaren Eugen Ruge skriver om sin farmor, Charlotte Germaine, som runt 1937 levde på hotel Metropol i Moskva. Tillsammans med sin partner Wilhelm delade hon ett rum i väntan på vad som komma skulle, allt medan partikamrater, en del av dem även hotellgrannar anklagades, dömdes och avrättades för folkförräderi. Ingen kunde veta vem som stod på tur, vad de gjort sig skyldiga till och när det skulle ha skett, men alla visste att det kunde drabba vem som helst av dem när som helst. När det knackade på dörren, då var det bara till att följa med. De flesta män blev avrättade och de flesta kvinnor fick straffarbete, i regel utan någon rättegång eller någon möjlighet att försvara sig.

Charlotte hade någon gång i början på 30-talet skiljt sig från sin förste man, lämnat Berlin och sina två söner för ett liv i kommunismens tjänst i Sovjetunionen. Tillsammans med sin kärlek Wilhelm skapade hon sig ett nytt liv i den nya staten. Ex-mannen, även han en övertygad kommunist, hans nya fru och de båda sönerna flyttade också till Moskva men hur länge hon var skild från sönerna, fick jag ingen riktig klarhet i. Charlottes förhållande till dem verkar i vilket fall som helst ganska distanserat, även när de alla bor i Moskva. Om det beror på att de under det tidsavsnitt som romanen behandlar redan är unga vuxna, att det finns gammalt groll över att hon valde bort dem för ett nytt liv eller om det var så föräldrar umgicks med sina vuxna barn på den tiden, har jag naturligtvis ingen aning om.

När Charlotte lämnade Berlin för Moskva på 30-talet, måste hon ha varit oerhört förälskad eller starkt övertygad kommunist – förmodligen båda. Det var inte en tid när man pendlade mellan länderna precis. Vad det gör med en människa att sakta men säkert upptäcka att man satsat på fel häst i politiken och att tvingas leva i ständig skräck för att bli hämtad och avrättad, är svårt att föreställa sig. Å andra sidan undrar jag, vad de hade kunnat välja istället, om kommunismen uppenbarligen var “fel häst” på 30-talet i Berlin. Nazismen var ju inte rätt pålle heller, precis.

Eugen Ruge har skrivit om sin familjs historia förr, i romanen “In Zeiten des abnehmenden Lichts” 2011. Och ni som inte läser på tyska har tur, Nilssons förlag har tagit sig an båda romanerna: Den tid då ljuset avtar och här har ni Metrolpol. Båda romanerna är översatta av Aimée Deblanc.

To-do-lista för helgen:

• Läs “Metropol”
  • Begrunda