Patrik Lundberg: Fjärilsvägen

Jo, jag har läst Patrik Lundbergs debutroman Gul utanpå från 2013 och ibland hans krönikor i Dagens Nyheter, men skulle inte påstå att jag är vare sig expert på eller fan av hans prosa. Och när jag skulle välja en fjärde bok (köp 4 betala 3, ni vet) så blev det lite i brist på bättre idéer Fjärilsvägen.

Eftersom jag 2020 lyssnade på hans sommarprat, trodde jag att jag visste ungefär vad som väntade. I både sommarpratet och i boken handlar det nämligen om hans mamma Birgitta, något av ett offer för det nedmonterade folkhemmet. Även om jag när jag lyssnade blev berörd av sonens berättelse, så är mitt kvarhängande minne, att Patrik Lundberg hade en gnällande, lidande ton i rösten som jag hade svårt att bortse från. Jag var i ärlighetens namn lite orolig för att romanen skulle bli för mycket av “sorgeliga saker hända än i våra dar minsann” men tänkte, den är i alla fall kort (176 sidor) så om det blir tråkigt, så blir det åtminstone ingen långpina.

Och nej, någon lång pina blev det då rakt inte. Patrik Lundberg berättar med sådan värme om sin mor och om hur hon kämpade för att ge honom och systern Paula en bra uppväxt, trots att pappan tidigt lämnade dem. Det var en kamp om att få pengarna att räcka och hon slet för att hennes barn skulle få det som de behövde och ibland även det som de önskade sig. Själv försakade hon det mesta och unnade sig inte ens lunch på jobbet. Ja, ni hör ju. Det skulle kunna bli världens snyfthistoria! Men Patrik Lundberg berättar på ett sätt som berör, som tar tag i och som säger lika mycket om vår tid och vårt samhälle som om hans mor. Och så är han en fantastisk stilist! Han skonar inte sig själv utan berättar om hur han mellan varven skämdes för sin mamma och hur han i slutet av hennes liv hade svårt att förstå henne och inte alltid orkade att umgås med henne.

Nu har jag analyserat mitt minne av sommarpratet och kommit fram till att det förmodligen var Lundbergs blekingska som i mina öron lät “gnälligt” och “lidande”. Det ber jag här alla Blekingebor officiellt om ursäkt för. Ni kan ju verkligen inte rå för att ni har samma dialekt som den där rikskände gnällspiken Åkesson! I fortsättningen ska jag försöka tänka på er dialekt som samma som den där geniale skribenten Lundberg istället.

Och du. Om du inte redan har läst Fjärilsvägen. Gör det.

Författare: Patrik Lundberg

Titel:  Fjärilsvägen