Rebecca Yarros: Fourth Wing – Flammengeküsst

Jag är inte bara med i bokcirklar för att att jag älskar att snacka om det jag läser utan även för att få nya läsimpulser och för att utmana mig själv. Och Rebecca Yarros Fourth Wing är i sanning en utmaning och långt utanför min (läs)comfortzone. Romantisk fantasy med drakar och magiska krafter i en elitär militärskola, är väl inte det jag brukar gå igång på, direkt. Och det gjorde jag inte det den här gången heller. Det här är med största sannolikhet både första och sista gången det kommer att snackas fantasy på den här bloggen, så häng på:

FÖRDELAR

• bra driv
  • luftiga sidor
  • snabbläst
  • gjorde mig uppdaterad på vad “kidsen” läser (tack Malin för den punkten, den hade jag aldrig kommit på själv!)

NACKDELAR

• endimensionella personligheter med noll personlig utveckling och man fattar från första början vem Violet ska ha galaktiskt sex med.
  • oklar bakgrund – om man nu ska etablera en ny värld, behöver jag lite mer bakgrundsinformation för att köpa konceptet, Yarros.
  • våldsamt och blodigt – de dör som flugor på den där militärskolan.
  • och så tog det en jäääävla tid innan Violet äntligen hade sex!

Man skulle väl kunna säga att vår bokcirkel på fyra personer var tudelad: två som gillade och två som ogillade. Om någon undrar, så hörde jag till den senare kategorin.

Det här är bara upptakten till serien om Navarre och dess krig. Jag tänker verkligen inte läsa fler! Jag är totalt ointresserad av hur det går för Violet Sorengail och dessutom  tvärsäker på att det kommer att gå bra, utan att läsa en rad till. Det ska ju bli en serie på fem böcker och en tv-serie på Amazon så det finns ju ingen rimlig anledning att ta livet av den kvinnliga protagonisten innan sista sidan är läst och sista avsnittet i den sista säsongen inspelat. Jag är redan nu säker på att det kommer att bli en succé.

Må så vara att jag nu vidgat mina vyer, men jag har definitivt inte fått en ny favoritgenre.

Författare: Rebecca Yarros

Översättare: Michaela Kolodziejcok