Juli Zeh: Über Menschen

Om du ännu inte är övertygad om Juli Zehs storhet, levereras här en lathund för beslutet att bli det. Du får nedan fem anledningar utan inbördes rangordning till att läsa Juli Zehs nya roman “Über Menschen” .

• Romanen är hyperaktuell. Vi har corona och restriktioner i huvudrollen samt Donald Trump och Greta Thunberg i biroller.
  • Den är en studie i att vara människa, helst en god. Och att det inte alltid är lätt eller ens självklart, det vet vi redan, men ingen beskriver dilemmat att försöka handla rätt såsom Juli Zeh.
  • Handlingen är verkligen spännande. Jag vill verkligen veta om Dora lyckas bygga upp en existens utanför Berlin och hur ska hennes relationer till grannarna i byn utvecklas. Och varför pratar Franzi bebisspråk och hur kommer det sig att hunden Jochen är en tik? Okej, jag erkänner att just det där med hunden är det som intresserar mig minst och det som lyckligtvis får minst utrymme av de ovan nämnda temana.
  • Det är roligt! Zeh är slagfärdig, drastiskt och tar ut svängarna rejält utan att det på något sätt blir buskis av det. Ibland fastnar skrattet i halsen och jag måste fundera på vad det är jag skrattar åt. Är det den absurda situationen eller är det människornas sätt att handskas med det? Samtidigt som det är roligt, är det svart och emellanåt lite tramsigt, ja allt i en salig blandning.
  • Personerna, ja inte Donald Trump och Greta Thunberg då eftersom de i sanningens namn bara svirrar förbi med den enda uppgiften att vara tidsmarkörer, är autentiska. Dora är i reklambranschen och det märks på hennes sätt att uttrycka sig. Blomsterkonstnären Steffen är någon form av politisk ståuppare (på tyska “Kabrettist”) och så uppför han sig också. Grannen Gote sjunger visserligen den förbjudna Horst Wessel-sången med sina supkumpaner i trädgården men är samtidigt en så god far han kan och en väldigt uppmärksam och hjälpsam granne.

Och om du nu invänder att du inte kan läsa på tyska, startar vi en tyst minut för dig, där vi som kan det tycker aktivt synd om dig en stund. Det är verkligen sorgligt att du missar så mycket bra litteratur från kontinenten bara för det! Men just här har du ändå tur och behöver inte gå miste om hela detta författarskap: Juli Zeh finns översatt till svenska.

Weyler förlag Juli Zeh – Weyler förlag (weylerforlag.se) har översatt inte mindre än fem romaner, så det finns hopp om fler, tycker jag. Du kan välja mellan “Tomma hjärtan”, “Stopptid”, “Fritt fall”, “Corpus Delicti” och “Leklust – eller flickan utan egenskaper”.  Av de här rekommenderar jag dig att börja med  “Stopptid” (på tyska “Nullzeit”).

Så, så pallra dig nu iväg till närmaste bokhandel eller bibliotek och lär känna en excellent tysk författare redan idag!

Författare: Juli Zeh

Titel:  Über Menschen