Sally Rooney: Beautiful world, where are you

Jag älskar Sally Rooney av två orsaker:

1. Hon skriver om dagens generationen 30+ på ett sätt som engagerar även medelålders tanter.
  2. Hon har återupprättat mitt dåliga självförtroende när det gäller att läsa på engelska.

“Beautiful world, where are you” handlar om författaren Alice, som efter ett nervöst sammanbrott flyttat ut på landet, tre timmar från Dublin. Hennes bästa vänner Eileen och Simon bor kvar i Dublin och använder tiden utan Alice till att experimentera med var gränserna mellan “vänskap” och “kärlek” går. Via tinder träffar Alice ortens son Felix, en som aldrig läser böcker och “inte är Guds bästa barn” för att använda ett gammalt slitet uttryck.

Romanen består av mejl mellan Alice och Eileen, men också berättande passager däremellan. Det är i de där passagerna som vi får ta del av vad alla fyra tänker, känner och hur de uppfattar varandra och sig själva, dels i förhållande till varandra men även i största allmänhet. Låter det snurrigt? Det är det inte. Det är jag som inte kan förklara bättre. Min syn är förmodligen skymd av ren och skär idoldyrkan.

Det hon gör, Rooney alltså, är allt alltid hålla uppe läsarens intresse. Om hon skildrar hur Felix klappar sin hund eller hur Simon och Eileen har sex, spelar liksom ingen roll. Allt är i hennes version lika spännande, viktigt och skildrar någon bit av deras personlighet som man annars inte skulle ha fått syn på. Det är inte bara ett gott hantverk, det är snudd på mästerligt.

Om Rooney själv, vet jag i princip inget. Jag vet inte om hon har haft sig själv som mall till Alice, om hon är bisexuell som alltid någon i hennes berättelser är, om hon själv har testat prozac. Och vet ni vad? Det gör varken till eller i från för min läsning om hon har googlat sig till hur det är att jobba på en kulturtidskrift som Eileen gör, eller om Rooney själv har gjort det. Det väsentliga för mig som läsare är ju hur hon skriver om det och hur dessa delar blir en helhet.

Jag vet att det inte är okej att läsa och/eller gilla Rooney just nu, eftersom hon har motsatt sig att bli översatt till hebreiska. I vissa kretsar är det väldigt mycket no-go. Det förstår jag. Själv är jag inte alls insatt i hur turerna gått eller så kan man säga att jag aktivt  har valt att inte sätta mig in i det, eftersom jag inte ville att det skulle påverka min läsupplevelse. Kalla mig politisk idiot om ni vill. Det kan jag leva med. Vad jag inte kan leva med, är att tvingas avstå från den här boken av politiska skäl.

Författare: Sally Rooney

Titel: Beautiful world, where are you

Förlag: faber