Åsa Larsson: Fädernas missgärningar

Det är inte svårt att vara roligare än Hanya Yanagiharas “Mot paradiset” som jag verkligen kämpade med i veckan, så jämförelsen haltar en aning, men oj vad mycket roligare det var att sticka näsan i “Fädernas missgärningar” av Åsa Larsson! Det är av de bokreaböcker som jag råkade klicka hem i februari.

Den här gången lät jag böckerna skickas till föräldrarna i Svenljunga, eftersom frakten är betydligt billigare än till Hamburg. Dessutom var det inget i paketet som jag kunde påstå att jag var i akut behov av. Sedan ett par dagar är jag på plats i Svenljunga och helgen inleddes med ett litet glas portvin, några svenska chips och Åsa Larssons senaste spänningsroman. Jag borde vetat bättre. Det är näst intill OMÖJLIGT att sluta läsa hennes böcker! Nätterna är inte långa nog för både sömn och deckarläsning.

“Fädernas missgärningar” är alltså den sjunde och avslutande delen av Åsa Larssons serie om juristen Rebecka Martinsson i Kiruna. Det är ganska länge sedan jag läste de föregående, så jag  undrade om jag skulle komma ihåg tillräckligt för att hänga med i handlingen. Som ni vet, är jag är ju den som ger bokdemensen ett ansikte . Jag är inte säker på om det är Åsa Larsson som är extremt bra på att fånga upp oss läsare, det är ju inte bara för mig som det gått ett tag sedan senaste boken om Martinsson kom ut (2012)  eller om det är mitt exceptionella minne (plats för skratt) som gör att det känns hemtamt redan från första sidan.

Och första sidan, det är nog banne mig den mest medryckande roman inledningen jag har läst sedan Carlsson svängde in på Hemsö med ett höganäskrus om halsen. Åsa Larsson startar vackert och brutalt och det är omöjligt att inte vilja läsa vidare. Sug på denna episka första mening:

“När Ragnhild Pekkari bestämde sig för att dö blev livet lite lättare att leva.”

Rebecka Martinsson jobbar även i den här romanen hysteriskt mycket. Hon är åklagare i Kiruna, men tjänar betydligt mindre än när hon jobbade på det flashiga advokatkontoret i Stockholm. Att säga att hon trivs i Kiruna är en överdrift, en sådan som Rebecka trivs inte, men man skulle väl kunna säga att hon hellre kämpar med sina demoner i sitt gråa eternithus än i en Stockholmslägenhet. Grannen Sivving och hunden Snorvalpen är de två som alltid finns för henne, pojkvännen Krister har blivit ett ex, kollegan och vännen Anna-Maria är efter vissa jobbrelaterade differenser enbart en kollega. När den gamle boxaren Börje Ströms försvunne far dyker upp i en frysbox hemma hos Rebeckas “fostermorbror”, så är spänningsromanen i full fart.

I början blir jag lite trött på de liknelser som Åsa Larsson envisas med på näst intill varenda sida:

“Rebeckas ögon blev svarta som myrsjöar om senhösten.”

och

“Han hade försökt fråga om hennes moster, försökt få henne att stanna, men det var som att stoppa ett malmtåg.”

och

“Ögonen blå som vårisen och de yttre ögonvrårna hängde lite neråt vilket gav honom ett sorgset uttryck.”

Men efter ett tag accepterar jag stilen och småskrattar till och med när en kriminell diversearbetare beskrivs som en brottets Bert Karlsson.

Åsa Larsson vet verkligen hur man skapar driv, men är samtidigt inte rädd för att lägga in längre beskrivande passager som inte är helt nödvändiga för att berättelsen ska tas framåt. Det är intelligent gjort och personligen tyckte jag det var skönt att få vila från spänningen en aning. Jag älskade alla naturskildringar och kunde inte få nog av snön och fjället  men tröttnade snabbt på de utförliga skildringarna  av uppercutar, jabbar och spräckta ögonbryn i boxningsavsnitten. Och om jag får klaga lite till på en spänningsroman som för ovanlighetens skull gör skäl för namnet, så tyckte jag att sexskildringar var för många och en aning långrandiga. Särskilt det totalt omotiverade sexet mellan bortkommen tonåring och tjugo år äldre femme fatale i ett omklädningsrum, hade jag gärna sluppit.

Letar du efter spännande läsning över påsk och inte är så nogräknad med nattsömnen, så rekommenderar jag “Fädernas missgärningar” – och naturligtvis de föregående spänningsromanerna om  Rebecka Martinsson i Kiruna!

Författare: Åsa Larsson

Titel:  Fädernas missgärningar