Ulf Kvensler: Sarek

Den här boken blev jag intresserad av redan i maj 2022, när Ulf Kvensler var gäst hos Lisa Tallroth i podden Samtal om böcker. Nu har den äntligen kommit i pocket och då jag var på Akademibokhandeln i Växjö häromveckan, slog jag till.

Undertiteln är psykologisk triller och det skapade förväntningar på en bladvändare hos mig. Ulf Kvensler är både en van skribent och van vid att vandra i fjällen. Sarek är Ulf Kvenslers romandebut, men han har skrivit manus till många populära TV-serier och vet min sju hur spänning byggs upp! Både den drivna pennan och kärleken till fjällen märks tydligt och det är en sann fröjd att läsa om fjällvandringen som urartar till något av en Golgatavandring för vännerna Anna, Henrik och Milena när de låter Milenas nya pojkvän Jacob hänga med på deras årliga fjälltur.

Jacob övertygar dem om att lämna de säkra lederna runt Abisko och istället våga äventyret Sarek. Men vem är Jacob egentligen? Är han att lita på? Anna har känslan av att hon känner igen honom från något annat sammanhang men vet inte riktigt varifrån och hon kan inte sluta grubbla. Henrik verkar ha nog av sin egen plåga och har fullt upp med att hänga med i det hårda vandringstempot. Milena anpassar sig, försvarar Jacob och försöker hålla ihop i gruppen så gott det går.

Ulf Kvensler låter oss redan från början få veta att fjällvandringen slutat illa, för Anna blir av en ambulanshelikopter förd till Gällivare sjukhus. Sakta men säkert rullas historien upp och när vi tror att vi förstår hur allt gått till, tillkommer nya omständligheter och vi får en annan syn på saken. Det är skickligt, det är oerhört spännande och Sarek är verkligen den bladvändare jag förväntade mig.

Men, bara ett litet men, den är eventuellt 50 sidor för lång. Kanske beror det på att jag inte har någon erfarenhet av vare sig svenska fjäll eller vandring, men behöver vi få varenda liten väderskiftning så detaljerat beskriven att det känns som om snöflingan landar på min egen näsa och måste alla stenar, sluttningar och forser skildras så noggrant? Ulf Kvenslers kärlek till fjäll och vandring tvivlar jag inte en sekund på och att det är viktigt att hitta ett plant ställe att ställa upp tältet på, det förstår jag, men måste jag veta om de går diagonalt eller rakt?

Vill du läsa något spännande på semestern, som du inte tänker tillbringa i de svenska fjällen? Ta den här! Om du ska fjällvandra i sommar, tycker jag att du ska spara den här psykologiska thrillern till hösten.

Författare: Ulf Kvensler

Titel:  Sarek

Utgivningsår: 2022