Laurie Halse Anderson: Skärvor av minnen

Jag blev uppmärksam på amerikanskan Laurie Halse Anderson när hon fick Astrid Lindgrens Memorial Award i år. Nu är jag väl inte hennes främsta målgrupp, det var länge sedan jag kunde kalla mig “ung vuxen”, men jag brukar tycka att en bra text är en bra text oavsett vem den i första hand är skriven för.

Laurie Halse Anderson började skriva barn- och ungdomsböcker redan på 90-talet och man kan inte anklaga henne för att skygga för svåra ämnen: våldtäkt, utfrysning och sexuella övergrepp till exempel.

I boken Skärvor av minnen får vi möta en kavat amerikansk tonåring, Hayley, som under de senaste åren inte gått i skolan utan följt med sin pappa i lastbil genom landet. Pappan är en gammal krigsveteran och det vore lögn och förbannad dikt att säga att han har tillvaron under kontroll. När boken startar har Hayley och hennes pappa precis slagit sig ner i farmors gamla hus för att Hayley ska kunna gå sista året på high school. Men pappas demoner har hängt med och livet blir inte lättare för någon av dem bara för att de numera är bofasta.

Unga Hayley är inte bara slagfärdig och smart, utan även extremt ansvarstagande och beskyddande mot sin far. Lägg dessutom till att hon har svårt för auktoriteter och det är klart som korvspad, att hon får problem i skolan. I den första scenen får vi hänga med henne när hon har kvarsittning och har missat bussen hem.

Hayley försöker balansera ett “normalt” tonårsliv med att ta hand om sin pappa. Hon har inte många minnen från den tidiga barndom som hon tillbringade med farmor i huset de nu bor i. Men hennes gamla kompis Gracie från förskolan minns henne och tar genast upp kontakten. Jag låter det vara osagt om Hayley är glad för det eller om hon hellre hade velat vara i fred. Som vuxen hade jag önskat världens alla truliga tonåringar en vän som Gracie: en som inte släpper taget och som vågar ställa obekväma frågor.

Som sig bör inom genren unga vuxna, slutar det hela så lyckligt som det är möjligt. Vägen dit  är spännande, det förekommer romantik och det enda jag önskar mig är att Hayley hade kunnat få vara en aning mindre kavat. Och kanske hade det känts lite mer realistiskt om hon inte varit så sabla rapp i käften hela tiden. Men å andra sidan ger oss Laurie Halse Anderson tillräckligt mycket realism ändå i den här berättelsen så det är nog helt rätt att låta oss njuta Hayleys och pojkvännen Finns ibland mer än lovligt upptrissade dialoger.

Mitt tips:

Testa en roman för unga vuxna redan i sommar – ta den här och du kommer inte att bli besviken.

Författare: Laurie Halse Anderson