Ina Pukelyté: Die Frolleins von der Freiheitsallee

Litauen var nästa anhalt på min EU-resa och den här boken fick jag av en bokhandlare och en bibliotekarie i födelsedagspresent. När de undrade vad jag önskade mig, gav jag dem uppdraget “något att läsa från Baltikum”. Ett svårt uppdrag, men om inte de skulle kunna lösa det, vem skulle då kunna? De kunde det, naturligtvis!

Ina Pukelyté har valt att skriva om en spännande period i Litauens historia och romanen Die Frolleins von der Freiheitsallee startar när Litauen ganska nyligen blivit självständigt, någon gång under 30-talet. Romanen avslutas när andra världskriget på allvar kommit till Kaunas, staden där i stort sett hela romanen utspelar sig. Vi får följa kvinnorna Zosia, en ganska bortskämd bondtös med ambitioner för högreståndsliv och den unga, vackra skådespelerskan Rachel som just blivit engagerad till den judiska teatern i den uppåtsträvande provisoriska huvudstaden. Zosia har precis börjat arbeta i en bokhandel inne i stan, på paradgatan Freiheitsallee, där också Rachels teater ligger. De möter förstås kärlek, både med fram- och motgång, samt kämpar på med sina respektive yrkesliv, men varandra, möter de inte. Åtminstone inte på det sättet som jag hade trott. Jag hade trott att de båda fröknarna (Fräulein/Frollein = fröken) skulle bli vänner eller kanske konkurrenter i kärleksangelägenheter eller något i den stilen.

Som ni förstår är det mycket som händer i politiken under den här tiden och det påverkar naturligtvis både Zosia och Rachel. Det är mycket intressant att läsa om, men jag tycker att de där två damerna snarare stör än tillför historien något. Jag hade personligen velat veta mer om mellankrigstiden i Litauen och var ganska ointresserad av om Zosia skulle förbli ungmö och huruvida Rachel skulle bli stjärna eller maka och mor.

Jag retade mig alldeles särskilt på formuleringen att någon sög sig fast i någon annans läppar, när en kyss skulle beskrivas. Inte vet jag om det är en romantisk formulering på litauiska, ett översättningsfel eller en kortslutning i min hjärna, men jag tycker inte alls att det låter särskilt förälskat eller kärleksfullt utan mest ganska äckligt.

Ina Pukelytés roman är underhållande och klart läsvärd. Att jag hade velat ha mindre av fastsugna läppar och mer politik, kan ju inte författaren lastas för. Det är helt enkelt jag som läste fel bok. Jag borde ha valt en bok om Litauens historia i stället för en kärleksroman. Nåja, romanen fick mig i alla fall att inse att jag är intresserad av Baltikums historia och det är ju bra nog!

Nu har jag nio länder kvar på min EU-resa: Cypern, Estland, Grekland, Lettland, Luxemburg. Malta, Portugal, Slovakien och Slovenien. Om ni har tips, så ro hit med dem är ni snälla! Det som är kursivt på min lista, är de tips jag redan fått. Som ni ser är det väldigt tomt på Malta och Portugal.

Författare: Ina Pukelyté

Översättare: Markus Roduner

Titel:  Die Frolleins von der Freiheitsallee