Miha Mazzini: Du existiert nicht

Du existiert nicht av slovenske Miha Mazzini är mer spännande än en deckare eftersom den behandlar något som verkligen har hänt med en fiktiv historia. Zala i Ljubljana ska föda sitt första barn, året är 1992 och på sjukhuset upptäcker personalen att hon inte finns i datorn. När sjukhusdirektorn kräver att hon ska betala för sin förlossningsvård själv, ger hon sig i väg för att fixa det som hon tror är ett litet misstag, men som visar sig vara betydligt värre än så. Alla som är födda utanför Slovenien är helt enkelt strukna ur systemet. I början av 90-talet när Jugoslavien just lösts upp och fullt krig härjade i vissa delar, var det inte så enkelt att resa till sin födelseort och fixa nödvändiga papper och komma tillbaka till den stat där man kanske levt hela sitt liv och ansöka om uppehållstillstånd.

Det här var vad som hände över 20 000 personer i början av 90-talet och exemplet Zala visar oss hur lätt det är att gå från etablerad medborgare till paria utan rättigheter. Miha Mazzini bygger en roman med en klaustrofobisk känsla och jag klarar bara att läsa några få sidor vid varje läsning. Det är vidrigt att läsa om hur Zala kämpar för att få komma in på sjuhuset för att få amma sin son samtidigt som hon inte vet om hon kommer att få behålla sitt jobb, sin bostad, sitt liv. Det är skickligt och det är omöjligt att värja sig! När Zala trycker ut bröstmjölken på en offentligt toalett är det inte bara hennes bröst som rinner, utan även mina tårar. Sjukhusledningens “erbjudande” att kvittera skulderna mot att hon låter sonen adopteras bort, ska vi inte tala om.

Det här var land nummer 18 i min EU-utmaning och en av de bättre. Miha Mazzini har även skrivit romanen Deutsche Lotterie och den är jag också intresserad av. Men först bär det av till Estland! Min bokvän Hanna från feministbiblioteket har fixat fram en svensk upplaga av Vizma Belsevicas Billie och lovat att skicka den till Hamburg. Och efter det är det vara sex länder kvar!

Författare: Miha Mazzini

Översättare: Ann Catrin Bolton

Titel: Du existiert nicht