Kristina Ohlsson: Stormvakt / Isbrytare / Skuggläge

Den här hösten har inte varit mitt livs roligaste. Jag har varit förfärligt trött och inte orkat hålla samma tempo som vanligt. Min hjärna kändes mellan varven som om den var inlagd i en honungssörja som jag febrilt försökte fiska upp en eller annan användbar tanke ur. När drivet saknas, får man ta in det utifrån, tänkte jag och lade Alice Munro åt sidan och startade med Kristina Ohlssons deckarserie om antikhandlaren August Strindberg på västkusten istället.

Och herregud, så rätt det var! Kristina Ohlssons andranamn är förmodligen ”Driv” för hon inte bara lyckas skapa intressanta huvudpersoner som man verkligen vill följa och en historia som är precis lagom spännande utan hon gör alltid kapitlen exakt så långa att man hela tiden vill läsa ett till. Hon driver på i ett rasande tempo och jag hänger med så gott jag kan.

August Strindberg flyttar i första boken Stormvakt från Stockholm till Hovenäset och öppnar Strindbergs second hand i en före detta begravningsbyrå i Kungshamn. Hans äktenskap är över, hans föräldrar är döda och han har ingen lust att jobba ihjäl sig inom finansvärlden längre utan vill starta om sitt liv på en ny plats. Vi får lära känna Augusts nya grannar och följer med när han försöker att etablera sig på orten. Alla som någon gång bytt bostadsort, kan känna igen sig, men som väl är har de flesta av oss sluppit dramatiska försvinnanden, mord och eldsvådor under den processen. Men på så sätt får August en del att göra med den attraktiva polisen Maria Martinsson och det har han då rakt inget emot. Som en röd tråd genom alla tre böckerna går det 30 år gamla mordet på Lydia Broman och det är väldigt skickligt gjort.

Kristina Ohlsson låter oss nosa på livet på landet, där alla känner alla och ingen någonsin glömmer någon oförrätt. Men när man skrapar lite på ytan, dyker det upp allianser och hemligheter som under årens lopp undgått att dras fram i ljuset till allmän beskådan. Det är spännande och det känns trovärdigt. Vi får i varje bok veta mer om invånarna i denna bohusländska “idyll”. För nog är folket här som folk är mest: snölla och hjälpsamma men ibland också giriga och missundsamma. Och så gör de nästan vad som helst för att skydda sin avkomma.

Sommaren 2024 kommer den fjärde boken i serien och jag ser verkligen fram emot att få veta mer om August och Maria. Och så vill jag veta om grannen Linnea med hunden Eskil ska hitta kärleken och om Gunnar kommer att fortsätta att hjälpa August i affären. Och om August vän Henrik uppe i Stockholm någon gång ska förstå att det inte är någon idé att försöka ”tjata hem” August igen? Han är nämligen redan hemma – på Hovenäset!

Författare: Kristina Ohlsson

Omslag: Maria Sundberg

Titel:  Stormvakt / Isbrytare / Skuggläge