Daniel Bergman: Hjärtat

Nu är jag försonad med ljudboken. När Daniel Bergman läser sin egen bok Hjärtat behöver jag inte ens speeda upp tempot för att stå ut. Han skriver inte bara autentiskt, naket och ärligt: det är också precis så han läser! Nu förstår jag att det är det jag har saknat när jag lyssnat på andra ljudböcker, sambandet mellan uppläsning och text. Det finns här och då är det fantastiskt med ljudböcker.

Daniel Bergman är son till berömda och självupptagna föräldrar. Barnflickor i strid ström passerar genom pojkens liv och vid några sällsynta tillfällen gör föräldrarna nedslag i sonens tillvaro och tror sig veta vem han är och vad han behöver. Det är både sorgligt och mänskligt ur föräldrarnas perspektiv men framförallt är det förödande för pojken som växer upp och blir en man som inte vet vad tillit är. Någonstans på vägen bestämmer sig detta kulturbarn för att nu är det slut på regisserandet och istället för att leva i påhittade världar utbildar han sig till ambulanssjuksköterska och tillbringar sitt yrkesliv i en betydligt mer konkret värld.

Boken Hjärtat har Daniel Bergman skrivit till sin dotter, eftersom han inte vet om han kommer att leva så länge att han kan berätta allt för henne. Han har nämligen MS och ett skenande hjärta som till slut gör det omöjligt för honom att fortsätta att arbeta i det yrke han älskar.

Daniel Bergman berättar rakt och utan förskönande omskrivningar om hur destruktivt han levde och hur han förändrades när han blev pappa. Eller snarare när han blev ensamstående pappa på halvtid. Hur han tvingades att ta ansvar och på allvar släppa in dottern i sitt liv. Det är en av de vackrare beskrivningarna om föräldrakärlek som jag någonsin har läst, faktiskt nästan i klass med Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien från 1914. När hans sjukdomstillstånd förvärras vågar dottern inte längre bo hos honom på halvtid, eftersom hon är rädd att han ska dö när hon är där. Det gör ont att läsa, att när han äntligen kan och vågar älska med hela hjärtat, strejkar just det organet i kroppen.

Man kan läsa Hjärtat som en allegori om att ett barn som inte älskas inte kan utveckla sina egna hjärtmuskler att innefatta sådana känslor eller så kan man läsa den som en roman om ett försummat kulturbarn som på omvägar blev en ansvarstagande pappa. Läs hur du vill, bara du läser!

PS: Det vackra omslaget av Lukas Möllersten bygger på tavlan Ett hjärta i brand av Nils Dardel.

Författare: Daniel Bergman

Titel: Hjärtat