Kerstin Thorvall: Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig

Som några kanske redan vet, så träffades Emma och jag i den svenska bokklubb som Emma grundade 2016 i Hamburg. Antalet medlemmar i gruppen på facebook är i skrivande stund 18, antalet deltagare på någon träff har mig veterligen aldrig överstigit tio. Mycket bra, eftersom alla då kan komma till tals och det brukar bli livliga diskussioner. Det är mycket sällan alla tycker lika! Ibland träffas vi hemma hos någon, ibland på café eller restaurang. Det viktigaste är att vi har en bok att diskutera! Det är tillåtet att komma även om man inte hunnit läsa (hela) boken. Vi har överhuvudtaget inte några regler, vare sig för själva att deltagandet eller för vad vi läser. Det enda kriterium jag kan komma på, är att vi läser och diskuterar på svenska, så det är ju bra om man känner sig hemma och bekväm med det språket.

2018 läste vi åtta böcker tillsammans och den sista i raden var Kerstin Thorvalls självbiografiska “Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig” från året 2000.

Kerstin Thorvall föddes 1925 och var alltså 75 år då hon summerade sitt kärleksliv i en roman som kan infogas i hennes serie av “bekännelselitteratur”.

På årets sista bokträff den 12 december var vi fyra stycken hemma hos Nadia och tre av oss hade läst boken. Vi drack vin och diskussionerna var som vanligt både högljudda och livliga.

Nadia: Jag ger boken 2 i betyg. Jag blev så provocerad av att hon anpassade hela sitt liv efter männen,  som ibland inte var mer än ett ligg. Det känns å ena sidan så omodernt! Men å andra sidan var det väldigt frigjort. Att på den tiden som kvinna “do the fuck I want” var säkert inte lätt och ganska ovanligt. Jag hade väntat mig en erotisk text, men det var det faktiskt inte. Jag hade gärna läst mer om själva sexet. Det var förresten lite jobbigt att läsa en hel bok i telefonen…

Emma: Den tog mig med storm och jag ger boken en 4! Det är fantastiskt att den skildrar sex från kvinnans perspektiv där hon är subjektet i fokus. Skön motvikt till alla romaner skrivna av män, som bara återspeglar patriarkatets bild av kvinnor som objekt för männens njutning. Jag gillar att hon skriver naturligt och även om hon egentligen inte tänker berätta detaljer, så kan hon inte hejda sig själv utan berättar mer i alla fall. Det är ett härligt flyt av tankar och känslor. Texten andas! Jag läste boken på mobilen, men hade nog hellre läst på papper. Dels för att kunna markera vissa stycken och dels för att kunna läsa lite långsammare. Nu läste jag för snabbt.

Carina: Jag är förvånad över att jag inte redan har läst den här boken, men det kanske kan bero på att jag som nybliven tvillingmamma hade annat att tänka på när boken kom ut. Jag ger boken en stark 4 och jag älskar hennes sätt att skriva om sex och passion på. Jag är fascinerad av att hon tar vad hon vill ha och att hon tycker att det är hon som utnyttjar karlarna istället för tvärtom. Det är uppfriskande att hon förordnar dans och sex i stället för psykofarmaka mot själsligt lidande. Men så knackar moral-mamman på min axel och påpekar att hon periodvis var en jävligt rutten morsa. Hon glömmer totalt bort att hon har fyra söner som är beroende av henne när hon ägnar sig åt sina vidlyftiga sexuella utsvävningar. Men rent litterärt, har jag absolut inget att invända!

Caroline: Jag blev nyfiken på boken, eftersom ni hade så olika åsikter! Om jag bara får tag på boken i pappersform, vill jag gärna läsa den. Det låter spännande att läsa om en kvinna som verkar veta vad hon vill ha och att hon på den tiden hade så många älskare.

Författare: Kerstin Thorvall

Titel: Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig

Utgivningsår: 2000