Sally Rooney: Conversations with Friends

Eftersom ni lär märka av min entusiasm så är det lika bra att jag direkt deklarerar att denna blev en ny favoritbok! Sally Rooneys ”Conversations with Friends” (eller ”Samtal med vänner” som den svenska titeln heter) tog mig med storm! Jag ramlade helt enkelt över en rekommendation av boken via Lenny Letter, vilket är Lena Dunham och Jenni Konners feministiska online nyhetsbrev. Det stod egentligen inte så mycket om vad boken handlade om, men lovorden fick mig intresserad nog och jag valde att spontanköpa den. (Oftast gillar jag att göra lite mer research innan jag köper en bok, för att försäkra mig om att jag köper en jag verkligen kommer att uppskatta. Annars väljer jag att hellre låna den som e-bok eller läsa via köpt bok-app #tänkpåmiljön) Anywho, jag kom hem efter jobbet och satte direkt igång med “Conversations with Friends” och såg snabbt till att minimera alla typer av sysslor så jag kunde sluka boken på en kväll. (Spoiler: Mission accomplished!)

“Conversations with Friends” handlar om Frances som försöker etablera en skrivarkarriär i Dublin. Tillsammans med sitt ex och tillika bästa vän Bobbi uppträder de på Poetry Slams och får på så vis kontakt med Melissa, en framgångsrik fotograf som bjuder in dem i en vuxen, sofistikerad värld. Där möter de även Melissas man Nick, en välkänd skådespelare som Frances dras till. Låt mig stoppa er här direkt – detta är ingen cheesy roman. Rooney skriver på ett skarpt och intellektuellt sätt. Ja, kemin mellan karaktärerna är spännande och sexuell, men handlingen sträcker sig så mycket lägre än så. Frances studsar mot Bobbi, Nick och Melissa och vice versa. I skapandet av identitet speglas de mot varandra likt prismor, och dess komplexitet och råa sårbarhet är enastående.

“(…) I didn’t reply to that. Bobbi and I had always shared a contempt for the cultish pursuit of male physical dominance. Even very recently we had been asked to leave Tesco for reading aloud inane passages from men’s magazines on the shop floor. But Bobbi was wrong about Nick. That wasn’t what he was like. Really he was the kind of person who would laugh at Bobbi’s cruel impression of him and not try to correct her. But I couldn’t explain that to her. I certainly couldn’t tell her what I found most endearing about him, which was that he was attracted to a plain and emotionally cold woman like me.”

Fyrkant-dramat, om vi ska kalla det så, är en sprudlande dynamisk historia som helt enkelt tillåter karaktärerna stötas och blötas mot varandra (no pun intended). Jag älskar hur författaren skapat motstridiga karaktärer som upplevs mänskliga. De besitter likväl fantastiska som osympatiska drag, vilket resulterar i spännande läsning när Ronney inte värjer sig för att låta konflikter och diskussioner ta plats, utan snarare välkomnar dem. Här är till exempel ett fantastiskt sårbart och transparent e-mail från Bobbi till Frances:

“look, i don’t care if you have a crush on nick, and i wasn’t trying to embarrass you or whatever. sorry if it came across that way. (and i’m not going to be moralistic about him being married either, i’m pretty sure melissa has affairs anyway.) BUT it was really fucked up of you to accuse me of being jealous of him. it is just so stereotypically homophobic to accuse a gay woman of being jealous of men, which i know you know. but even more than that it’s really devaluation our friendship to make out like i’m competing to make out that i’m competing with a man for your attention. what does that say about how you see me? do you really rank our relationship below your passing sexual interest in some middle aged married guy? it hurt my fucking feelings actually.”

Språket är fantastiskt och dialogerna känns så naturliga och trovärdiga, därför lyfter boken där andra lätt misslyckad. Samtalen har inte funktionen att leverera enkla trick i syfte att plocka poänger, och därmed oftast bara dumförklara läsaren. Därför blir också skildringen av sexualitet, klass och identiteten modern och ytterst läsvärd. Frances och Bobbies kärleksrelation låter sig inte begränsas av gamla stereotypiska kategoriseringar, och därmed inte heller deras nuvarande vänskap. Det är tröttsamt att läsa en bok där homosexualitet exotifieras, därför innebär ”Conversations with Friends” (tyvärr) en lättnad  för att den erbjuder något annat.

Rooney är bestämd och tydlig i sin vision för boken, och den håller hela vägen. Boken tar upp ämnen så som endromitrios, kampen att hitta sig plats i livet, relationen mellan konsten och jaget, alkolism och stela föräldrarelationer. Som läsare blir en meddragen att reflektera över monogamins status, förväntningar i relationer, svartsjuka och vikten av att återkomma till betydelsen av vänskap. Jag lämnades med frågan om vi människor egentligen är kapabla att ändra våra beteenden eller om vi är trygga vanedjur som istället slavar under dem. Kan vi förändras och bryta gamla mönster, eller är våra handlingar för djupt rotade inom oss att det nästan är omöjligt att slå sig loss? Som ni hör bäddar ju detta för bra läsning och vem vet, kanske en ny favoritbok!

Författare: Sally Rooney

Titel: Conversations with Friends

Förlag: Faber & Faber Ltd