Caitlin Moran: Konsten att vara kvinna

Gästbloggare: Linda Engfeldt

Jag vet inte vad som är pinsammast? Morans vulgära språk, hennes tonårsjags konstiga tankar eller att jag också tänkt och tänker som hon (vilket jag förstås aldrig skulle erkänna!). Det är både igenkänning, osminkad ärlighet och obarmhärtigt uppvaknande som präglar läsningen. Hon hoppar mellan sitt tonårsjag och sitt nuvarande 35-åriga jag och mina känslor skiftar fram och tillbaka från moderliga, medkännande till obekvämt igenkännande. Pinsamma tankar som jag hade som tonåring, liksom hon, och tankar jag även har idag. Förstås inte alla. Långt ifrån. Men jag kommer inte tala om vilka tankar jag delar med henne – det vore för pinsamt! Läsningen inger samtidigt en skön, rogivande känsla- det var visst inte bara jag som tänkte så.

Jag äter två burkar ananas till frukost och gråter när jag ser en ledsen ekorre i en annons. Klart jag är med barn.

Hennes språk är emellanåt skrikigt och skränande, nästan lite påfrestande, samtidigt kan jag inte sluta läsa. Det är som när man tittar på en läskig film och håller handen för ögonen, men ändå hela tiden tittar mellan fingrarna för att det är så spännande. Jag är oerhört lättad över att min tyska karl, som sitter bredvid mig, inte förstår svenska och ser vad det är jag läser egentligen.

Somliga väljer den förskönande omskrivningen ‘brasiliansk vaxning’…, men själv kallar jag det hellre vid dess rätta namn, nämligen en svindyrt underhållskrävande, kliande barnsnippa som ser ut att frysa.

Även om hon går på väldigt hårt är hon mycket tydlig med att vi inte alla ska göra och tycka lika och inte heller nödvändigtvis likadant som hon. Hon poängterar vikten av att vi kvinnor ska kunna välja själva hur vi vill leva. Samtidigt visar hon på och ifrågasätter många sociala korsetter som vi sätter på oss och som begränsar oss. Alltifrån hårborttagning till abort, prinsessbröllop till ohälsosamma relationer, inget tema är för litet eller för svårt. Samtidigt som hon förespråkar att alla får göra som de vill, vill hon att vi väljer aktivt och att vi inte ska acceptera orättvisor eller bli förminskade på grund av kön. Hon är påläst och visar upp sin förskräckelse över enkäter som visar att många kvinnor säger sig INTE vara feminister. Och hon är mycket övertygande.

Vilken del av kvinnofrigörelse är inget för er? Är det rösträtten? Är det rätten att inte vara ägd av mannen man gifter sig med?… Är det jeans?… Eller var ni bara FULLA NÄR NI BESVARADE ENKÄTEN?

Mycket uppfriskande och tankeväckande läsning för varje kvinna – och för varje man som önskar förstå sig på oss kvinnor. Underhållande är det också, då hon skriver som om det vore ett manus för en ståuppkomiker blandat med en artikel i ett tonårsmagasin.

Författare: Caitlin Moran

Titel:  Konsten att vara kvinna

Utgivningsår: 2012

Förlag: Albert Bonniers Förlag

Gästbloggaren: Linda Engfeldt

Från: Stockholm

Bor i: Ahrensburg, Tyskland

Vem är du? Kvinna med (för) många järn i elden. Mamma till två skolbarn, civilingenjör, utlandssvensk sedan 20 år. Jobbar med produktmanagement inom Life Science. Privat är jag gärna utomhus, promenerar runt kvarteret när jag inte kan vandra vid havet eller i fjällen, skriver & bloggar, influencar för mer jämställdhet, undervisar svenska för barn, drömmer om att dansa, åka snowboard och resa mer.

Varför gillar du att läsa? För att lära mig nya saker eller som underhållning och avkoppling genom att förflytta mig till andra verkligheter och för att jag får nya perspektiv och idéer.

Vilken är din favoritbok? Det ändrar sig med tiden. När jag läst en bra bok är det favoriten just då. Jag är en allätare: läser allt från chic lit till deckare och biografier. Så för att nämna ett par böcker jag gillat: Jojo Moyes “Livet efter dig“, Khaled Hosseini “Tusen strålande solar“, Michelle Obama “Min historia“

Hur föredrar du att läsa? Sittandes, gärna utomhus, med en papppersbok i knät. Ofta blir det dock ljudböcker, då jag har tid att lyssna i bilen på väg till jobbet.

Vad skulle du rekommendera gällande läsning och böcker? Prova på nya genrer och författare. Be andra tipsa om en bok, så kan du upptäcka oväntade pärlor som du inte skulle ha hittat på egen hand. Samtidigt, läs bara det som du har lust att läsa och strunta i vad man “bör ha läst“.