Post-Påsk 2021

Ja, hur gick det nu då? Påsken då Carina tänkte gå “all in” och frossa i deckare, eftersom det ändå inte fanns något som lockade mer. Vädret hjälpte till att hålla läsfanan högt: det regnade, blåste, haglade och snöade till och med mellan solglimtarna och det var ingen i hushållet som längtade efter utflykter och långpromenader direkt. Tiden mellan måltiderna ägnades helhjärtat åt läsning!

FÖRSTA – Stina Jackson: Ödesmark

Den här laddade jag ner till min läsplatta redan innan påsk – och i ärlighetens namn började jag (tjuv)läsa innan min faktiska påskledighet startade på långfredagen. Efter avslutad läsning jag kan tveklöst säga att jag hör till team “bättre” om man nu nödvändigtvis måste gradera.

Det är fortfarande mörkt, det är nästintill svart och det är än en gång landsbygd i Norrland. I den första blir det nästan outhärdligt, men man ( = jag!) står ut för att det inte bara är spännande utan för att det även är grymt bra skrivet. Här i “Ödesmark” finns det dock en liten skimrande strimma av ljus vid horisonten och det, Stina Jackson, det tackar jag för. Ni som gillar deckare har säkert redan läst den.

Ni som tror att ni inte gillar deckare, läs den ändå. Den är så mycket mer än “bara” en deckare. Det är en skildring av liv, av landsbygd, av drömmar och förhoppningar. Om vad föräldrar kan ta på sig och göra för sina barn. Om hur galet det ändå kan bli. Och om hur bra det faktiskt också kan gestalta sig. Jag får vibbar av Selma Lagerlöfs “Kejsaren av Portugallien och måste nästan gråta lite när jag tänker på det.

Författare: Stina Jackson

Titel: Ödesmark

ANDRA – Anna Ihrén: Strandsittare

Det här är en klassisk deckare, som fick mig att längta efter sommaren, den svenska västkusten och efter att få äta färsk fisk och skaldjur. Anna Ihrén introducerar suveränt sina huvudpersoner, eftersom vi snabbt får känslan av att vi känner både poliserna Dennis och Sandra, samt de andra som befolkar Smögen både i nutiden och i de kapitel som utspelas för länge sedan.

Smögen är definitivt en huvudkaraktär i handlingen och vävs fint in i  “whodunit”-deckaren där på slutet inga trådar lämnas lösa och fladdrande. Någonstans i mitten kändes det ibland som om logiken inte skrevs med stort L, och det är ett väldigt hoppande mellan båtar som inte känns 100% realistiskt, men det kan i ärlighetens namn ha att göra med att jag läste snabbt och inte hängde med i vändningarna alla gånger. Och förresten, om jag vill ha realism, så väljer jag en dokumentär!

Lite frågande är jag dock om det är standard på Smögen att ha kakfat med flera våningar? Det bullades upp på våningsfat mer än en gång, både kakor och skaldjur, och eftersom jag själv flera gånger försökt hitta sådana kakfat undrar jag i mitt stilla sinne om jag bara letat på fel ställen? Jag borde tydligen ha begett mig till Smögen!

Författare: Anna Ihrén

Titel: Strandsittare

Förlag: Mima förlag

TREDJE – Kamilla Oresvärd: Älvdansen

Och nu var det stopp på biblioteketss generösa policy – den här boken fanns helt enkelt inte tillgänglig att låna och läsa online. Jag bestämde mig för att se det som ett tecken: nu räcker det med deckare för den här påsken!

Ett utmärkt tillfälle att botanisera i min bokvagn istället och så sorterade jag upp de böcker med fler än tio år på nacken på det överst hyllplanet. Tänk “nyårslöfte 2021” och  #tioböckeräldreäntio. Tänk dessutom “mallgrodda” och “överstropp”, så nöjd blev jag över mig själv som kom på detta tilltag.

EXTRANUMMER

Jonas Gardell: Om Jesus

Halleljua! Vilket fynd! Det finns väl i princip ingen tid på året som den här passar bättre än att läsa om Jesus än just till påsk? Och jo, det är ju intressant, det är det ju. Men det är inte direkt läsflow och mojsa ner sig i soffan med en filt-läsning, det är det ju inte. Så, jag greppade läsplattan igen och laddade ner en lite lättare bok för att kunna slalomläsa, se nedan.

Påsken är över, men jag kom faktiskt bara halvvägs med Jesus. Jag kanske läser klart den innan nästa påsk, kanske inte. Vi skulle kunna enas om att om jag inte kan sova på nätterna framöver, så är det inte för att jag funderar på Jesus öden och äventyr. Inte ens i Jonas Gardells tappning blev det någon riktig bladvändare.

Författare: Jonas Gardell

Titel:  Om Jesus

Utgivningsår: 2009

Förlag: Norstedts

Betyg: ?/5

Nina Pascoal: Vi röstar om vi saknar mamma

Det var inte helt genomtänkt att tro att den här skulle vara någon liten lättsam historia att varva Gardells Jesus-historia med. Men den fanns tillgänglig på biblioteket, och det är ju ett argument i sig, eller hur?

Tre systrar på chartersemester med mamma – så långt låter det feelgood, men jag borde verkligen ha reagerat på ord som “dysfunktionell” och “fladdrig”, åtminstone när det beskriver en familj och en mor. Men å andra sidan var det bra att jag inte gjorde det, för då hade jag missat den här läsupplevelsen.

Den här boken var nämligen i all sin sorglighet och tapperhet, så himla fin! Mellansystern Kornelia är bokens berättarjag och det är ganska långt ifrån en barnbok, men ändå känns hon väldigt autentisk. Hon beskriver sig själv, det hon ser och upplever med en tolvårings ögon och det hon inte ser eller inte förstår, fyller vi vuxna med vår egen livserfarenhet i. Det är fint men samtidigt sorgligt och framförallt berör det på djupet.  Och hörrni, det är en DEBUT! Nina Pascoal, lägg namnet på minnet.

Författare: Nina Pascoal

Titel: Vi röstar om vi saknar mamma

Förlag: Alber Bonniers förlag