Zeruya Shalev: Liebesleben

Herregud, vilken lättnad! Det här var en favoritbok för 20 år sedan och jag var allt lite orolig för att jag inte skulle gilla den längre. Men det gjorde jag! Jag älskade den då och jag älskar den nu. Jag tycker fortfarande att Zeruya Shalev nog är något av det bästa vi har, det vill säga att hon fortfarande innehar en topposition på min personliga rankning av favoritförfattare.

Anledningen till att jag läste just “Liebesleben” just nu, var att det var höstens första bok i bokcirkeln “Läsa jorden runt”. Och som vanligt, höll jag på att säga, gick åsikterna isär! Det var lite oklart om när vi skulle börja, så jag lyckades inte riktigt hålla koll på hur många som ens deltog och vad exakt alla tyckte. Men av de sex personer som startade klockan sju, var det två tummar upp, tre ner och en i mitten. Vilket naturligtvis bäddade för diskussion!

“Liebesleben” handlar om Ja´ara, en ung kvinna i Israel som inte trivs i sitt liv. Hon är gift, men verkar ha tröttnat på sin man. Hon ska tydligen doktorera, men har inget riktigt bra tema och verkar allmänt ointresserad av livet inom universitetsvärlden. Hon är enda barnet till ständigt grälande föräldrar och jag tror att det var länge sedan hon kände sig älskad, sedd och uppskattad av dem. En fet livskris, skulle man väl kunna kalla det.

Hur Ja´ara väljer bryta sig loss ur de strukturer som håller på att kväva henne och gå vidare är udda, men definitivt effektiva. Hon kastar sig in i ett destruktivt “förhållande” med en av sin fars studiekamrater, hon uteblir från bröllopsresan till Istanbul och hon ljuger ihop en historia för sin professor. Det är svårt att se hur hon ska kunna gå tillbaka till sitt gamla liv efter det, och om det var en förändring som hon längtade efter så har hon väl ändå lyckats över förväntan.

Jag tror dock att det är en lång väg kvar innan hon hittar sig själv och sitt sätt att leva. Jag hoppas att hon slipper fler obehagliga och riskfyllda sexuella upplevelser som bara av idioter kan tolkas som “erotiska”. Jag tycker att sexet i boken mest osar makt(missbruk) och är som några från bokcirkeln inne på att hon snarare använder sex som självskadebeteende än som njutning.

Eftersom vi pratade om boken intensivt i en och en halv timme igår, vet jag inte längre vad som är mina tankar och vad som är någon annans ur bokcirkeln, men det får ni förlåta mig. Jag fascineras av Shalevs medryckande berättarstil, störs inte alls av att meningarna är långa som sju svåra år och att hon går från direkt tal till tanke i samma. Jag älskar att hon blandar humor med avgrundsdjup ångest och jag uppskattar att jag inte alltid vet vart vi är på väg. Jag fattar inte varför hon inte är översatt till svenska och jag tackar alla i bokcirkeln som läste på engelska för att kunna vara med och snacka.

Författare: Zeruya Shalev

Översättare: Mirjam Pressler

Titel:  Liebesleben