David Levithan: Jag, En

Hur vet man om kärleken är värt allt besvär? Det är exakt detta som huvudkaraktären En försöker lista ut ända sedan hen träffade sitt livs kärlek, Rhiannon. Boken “Jag, En” handlar om allt från den första kärleken till att hitta sig själv, men även om hur det är att släppa taget och kasta sig ut i det okända.

David Levithan heter författaren som har skrivit boken. Levithan bor i New York och år 2003 debuterade han med sin första bok “Ibland bara måste man”. Levithan skriver ungdomsböcker som innefattar bland annat kärlek, ungdomar och HBTQ. På grund av hans enastående böcker har han vunnit en massa priser och en utav dem är det världsberömda priset Lambda Literary Award. Detta priset har Levithan vunnit två gånger, år 2003 och 2006, med böckerna Boy meets boy och The Full Spectrum.

“Jag, En” handlar om den amerikanska tonåringen En och hens unika liv. Precis som många andra ungdomar stöter En på problem och känslor hela tiden. Dock finns det en grej som skiljer En från alla andra och det är att hen byter kropp varje dag. På grund av hens ovanliga liv fäster sig hen inte med andra personer eller berättar om sitt riktiga jag. Utan istället anpassar sig huvudkaraktären efter personerna hen befinner sig i och gör allt för att inte synas. Dock förändrades detta när En träffade Rhiannon, den förtvivlade flickan med den odrägliga pojkvännen, och det gjorde att En ar tvungen att ta beslut som hen aldrig trodde att hen skulle behöva ta. Som att välja mellan att följa sitt hjärta eller sin hjärna.

“Alla personer vars kropp jag bor i är samma ålder som jag, som jag har fattat det. Jag hoppar inte mellan sexton och sextio. Just nu är det bara sexton“

Så låter Ens tankar när hen tänker om sin ålder. Jag får känslan att En försöker förstå varför hen inte är som alla andra och allt hen vill är att få känna sig som en vanlig tonåring. Därför är åldern en viktig sak för huvudkaraktären, för att det får hen att känna sig normal för en gång skull. Man får se världen genom huvudkaraktärens ögon. och uppleva allt från känslor till tankar , vilket enligt mig gör en bok mer intressant när den är skriven från ett sådant perspektiv. På grund av att man inte känner sig som en åskådare utan mer som en medpassagerare.

“Jag väljer vad jag ska komma ihåg, och nu väljer jag Rhiannon. Gång på gång väljer jag henne, väcker henne till liv inom mig, för om jag släpper henne för ett ögonblick kommer minnet att försvinna.”

I början av boken är En en väldigt tillbakadragen och försiktig person som inte släpper in vem som helst i sitt liv. En gjorde det delvis för att hen var rädd för att tappa kontrollen och för att bli sårad. Detta ledde till att hen inte vågade ta risker och levde sitt liv i skuggan av alla andras. Dock förändrades detta när En träffade Rhiannon, flickan med det trasiga hjärtat, och det var då man fick se Ens riktiga färger. Att hen egentligen är en mycket kärleksfull person som gör allt för de hen tycker om. Detta får vi på citatet ovanför och man blir inget annat än imponerad när man ser hur mycket En älskar Rhiannon och hur mycket hen kämpar trots alla hinder. Det säger väldigt mycket om Ens karaktär. Att hen är en kämpe med ett brinnande hjärta.

“Det första jag måste göra är att ta reda på vem jag är. Det handlar inte bara om kroppen – om att slå upp ögonen och se efter om huden på mina armar är ljus eller mörk, om mitt hår är långt eller kort, om jag är tjock eller smal, kille eller tjej, ärlig eller slät.”

Temat i denna boken, precis som många andra av Levithans verk, är att man inte ska vara rädd för att sticka ut. I boken är inte En som alla andra på grund av att hen vaknar upp i en ny kropp varje dag. Det kan vara allt från heterosexuell till transvestit, från mörkhyad till ljushyad, från snäll till elak. Dock har alla dessa personer något gemensamt och det är att de alla är människor. Alla upplever känslor, stöter på problem och har upp- och nedgångar. De alla är lika trots deras olikheter och detta brukar Levithan ofta lyfta fram i sina böcker.

“Jag vet att snart kommer allt förändras, och jag är rädd för att en vacker dag kommer att längta efter det här ögonblicket innan någonting har sagts, att jag kommer att vilja resa bakåt i tiden och göra det som kommer hända härnäst.”

Det finns många vändpunkter i boken “Jag, En”, och en utav dem är när En bestämmer sig för att berätta sanningen för Rhiannon om vem hen egentligen är. Det är första gången En ens överväger att öppna upp sig åt en annan person och därför är hen väldigt tveksam om det verkligen är det rätta beslutet. Dock tror jag att En vet att Rhiannon är förändringen hen alltid har väntat på och det är därför En tar beslutet att berätta sanningen. Det är nu hen tänker sluta låtsas och börja leva på riktigt istället. Tillsammans med ängeln med de brustna vingarna.

“Jag vet att det är ett skämt, men jag måste säga: “Jag är alltid En.”

Hon reser sig upp och pussar mig i pannan.

“Jag vet”, säger hon. “Det är därför jag vill träffa dig.””

I detta citat får vi en inblick hur huvudkaraktärernas komplicerade relation ser ut. Trots att En byter kropp och utseende varje dag är hen alltid samma person inuti. Just detta ser Rhiannon och gillar En trots alla komplikationer. Detta är ett av budskapen i boken, att man inte ska döma folk på grund av deras utseende och att det är insidan som räknas. Ett liknande budskap som framgår i boken är att man ska få en tankeställare om hur man egentligen behandlar andra. Att även om någon annan inte ser ut som enligt normen ska man ändå alltid behandla den precis som alla andra. Det har med mänskliga rättigheter och sunt förnuft att göra.

Man får uppleva allt från kärlek till tvivel till hopp i denna unika kärlekshistoria och det är en anledning varför jag tycker om den så mycket. Man får leva sig in i karaktärernas värld och man måste verkligen slita sig från boken för att återgå till verkligheten. Enligt mig är det en väldigt bra respons och jag kommer säkert läsa om boken någon gång i framtiden. På grund av att den liknar ingen annan bok jag har läst tidigare och jag kan relatera till huvudkaraktärerna på ett eller annat vis. Precis som En är jag en hopplös romantiker och öppnar inte upp mig för vem som helst. Och precis som Rhiannon är jag rädd för att släppa taget om det som känns tryggt och gillar att leva enligt gamla rutiner. Att jag kunde känna igen mig i karaktärerna gjorde att jag blev mer intresserad av boken och ville fortsätta läsa. ”Jag, En” skapade ett intresse som jag tycker är jätteviktigt att man får när man läser en bok. För utan det har man inte suget att fortsätta och avsluta boken.

Vem är du?

Jag är en tjej på sjutton år som älskar att läsa böcker som gör att man glömmer bort verkligheten för en stund. Just nu går jag andra året på gymnasiet och därför hinner jag inte läsa lika mycket som jag gjorde när jag var yngre. Dock skulle jag gärna vilja ta upp detta intresset igen och läsa lika flitigt som min syster Emma.

Varför gillar du att läsa?

Det finns en massa anledningar varför jag gillar att läsa, men den största är nog att man får leva sig in i en annans värld och ta en paus från sitt egna liv för en stund. Detta är en underbar känsla som gör att jag vill fortsätta läsa och plöja fler och fler böcker. Både nu och i framtiden.

Vilken är din favoritbok?

Min absoluta favoritbok heter Eleanor & Park och är skriven av den amerikanska författaren Rainbow Rowell. Boken handlar mycket om ung kärlek, men också om att hitta sig själv och känna sig bekväm med sin omgivning. Själv har jag läst boken både på engelska och svenska och den är lika bra oavsett språk. Så om du gillar romantiska ungdomsböcker är detta ett het tips för dig.

Hur föredrar du att läsa?

Jag föredrar att läsa på svenska framför engelska, men båda funkar. Dock gillar jag bäst att läsa när det är ljust under dagen på ett mysigt ställe, som i sängen eller soffan, medan jag diggar till en utav mina catchy spellistor som jag har på Spotify.

Vad skulle du rekommendera gällande läsning och böcker?

Som jag nämnde tidigare så rekommenderar jag starkt ungdomsromanen Eleanor & Park, men några fler tips jag har är dokumtärboken Det som aldrig fick ske av journalisten Åsa Erlandson, som handlar om skolattentatet som skedde hösten 2015 i Trollhättan. Jag rekommenderar även “feel-good”-boken Simon vs. the homo sapiens agenda, på grund av alla fina, roliga och knepiga stunder man får uppleva tillsammans med hjälp av författaren Becky Albertalli.

Författare:  David Levithan

Översättare: Helena Hansson

Titel:  Jag, En