Fem böcker som utspelas i Hamburg

Alster by night Foto: Emma

Japp, mina vänner, nu blir det tyskt igen.

Och det är ju inte så konstigt, jag har ju faktiskt bott i “tyskens land” ända sedan 1993 och hunnit läsa en hel del inhemskt. Sedan 1996 bor jag i Hamburg och jag har på senare år upptäckt att jag verkligen gillar att läsa böcker som utspelas i Hamburg. Det är roligt att känna igen platser i stan och ibland beskrivs även invånarnas särdrag. Och som alla vet, så är smålänningen snål och göteborgaren ordvitsig, och precis så förhåller det sig med invånarna i Hamburg. De är allihop svala, lugna och svåra att komma in på livet. Eller också är de helt annorlunda!

Tyskarna gillar dessutom att säga att Hamburg är den vackraste staden i landet, eller de riktigt storvulna säger till och med i världen. Själv brukar jag nöja mig med att säga att staden är så mycket bättre än sitt rykte! Alltså, tipset i semestertider är: läs om Hamburg och kom hit, upptäck att staden har betydligt mer att erbjuda än schabbiga Reeperbahn och dammiga djurparken Hagenbecks. Eller kom hit först, och läs sen, det går precis lika bra!

• Katrin Seddig: “Eine Nacht und alles”

Katrin Seddig är inte bara en fantastisk författare, hon är dessutom en fantastisk vän! Vi lärde känna varandra när våra barn gick på samma förskola och har varit kompisar sedan dess. Tror ni att jag är jävig, så tror ni förmodligen rätt. Jag tycker så gott som alltid att hon skriver fantastiskt, men det är jag inte ensam om. Hon är något av kritikernas älskling, faktiskt.

Det här är hennes tredje roman och den kom ut 2015. Irene är otrogen mot sin svenske man Per och vet inte riktigt vad det betyder och vilka konsekvenser det bör få. Deras dotter flyttar hemifrån och inget är som det brukar. Det är spännande att läsa om kvinnors vänskap och om hur de rör sig genom staden Hamburg.

• Carmen Korn: “Töchter eine neue Zeit”

Den här romanen tipsade min kompis Lotta om. Vi har inte alltid samma smak, men ofta funkar det, så om hon rekommenderar något, är det lönt för mig att kolla upp.

Den här romanen är första delen i en trilogi och utspelar sig under åren 1900-1945. Henny och Käthe är barnmorskor i Finkenau och känner varandra sedan barnsben. De lär känna Ida, som lever ett helt annat liv i Hamburgs finaste kretsar. Hennys svägerska Lina spelar också en viktig roll i deras liv.

Här tar man det med Hamburg på riktigt allvar: en karta gör att man kan följa damerna var de befinner sig i stan. Jag tyckte att historien var lite platt emellanåt, de goda var så goda och de onda så onda, men det vägdes upp av de fantastiska miljöskildringarna. Jag hade ingen aning om vart man gick och dansade eller var man drack finkaffe på den tiden! Jag har ännu inte läst de två följande delarna, men har dem definitivt på min lista.

• Dörte Hansen: “Altes Land”

Det här var en debutroman som gjorde dundersuccé, skulle man kunna säga – och det med all rätt!

Om man ska vara petig utspelas den större delen av romanen faktiskt precis utanför Hamburg, nämligen i Altes Land där bondgårdarna breder ut sig och äppelträden står i akkurata rader. Hit kommer Vera som flykting tillsammans med sin mor efter andra världskriget. Romanen handlar om anpassning, om kärlek och om att hitta hem. Passagen om musikskolan i juppiestadsdelen Ottensen, gjorde att jag skrattade högt! Så på kornet fångar Hansen de överbeskyddande och överambitiösa föräldrarna, som finns lite varstans i stan och inte bara just där.

• Alexandra Fröhlich: “Gestorben wird immer”

Den här ramlade jag på i bokhandeln en gång, och tyckte att titeln var kul. “Dö kommer folk alltid att göra” låter tyvärr inte alls lika roligt som det passiva uttrycket på tyska!

Agnes är nu 91 år och vill reda upp allt som gått på tok i familjen de under senaste decennierna. Det visar sig vara lättare sagt än gjort, eftersom Agnes styrt familjen med järnhand under alla år och inte tillåtit vare sig egna åsikter eller iniativ. Barnbarnet Birte är den hon utser till hjälpreda, för att samla ihop den spretiga familjen. Birte bor i Hamburg och är en kvinna i karriären, på väg uppåt. Hon bor centralt i närheten av Alster. Tyvärr är det  Agnes som än så länge står för fiolerna, så Birte kan inte vägra när hon blir ombedd, eller snarare beordrad att få ihop bröderna som inte talat med varandra på åratal och få hem den bortsprungna modern.

• Nils Mohl: “Es war einmal Indianerland”

Nu blir det lokalt: den här romanen utspelar sig i grannskapet till Wandsbek där jag bor, nämligen i stadsdelen Jenfeld. Jenfeld är väldigt långt från juppiestadsdel, mer miljonprojekt om ni förstår vad jag menar.

Det här är en klassisk “coming of age-roman” med en 17-åring i huvudrollen. Men ovanligt är att det inte bara är 17-åringar som har utbyte av den, även vuxna läser den med stor behållning. Det handlar om kärlek, vänner, föräldrar och om att inte passa in. Och jag utlovar en ovanlig upplösning!

Romanen är filmatiserad, men den har jag tyvärr inte sett ännu.

Vår i Hamburg Foto: Emma

PS: