Kerstin Ekman: Löpa varg

Kerstin Ekman är en författare att lita på. Efter tre bottennnapp (Färskt vatten till blommorna / En handfull vind / Doppelte Spur) behövde jag något riktigt, riktigt bra. Efter att ha frågat på instagram, blev det Löpa varg. Och det var verkligen ett bra val!

Jag kan inte komma på någon annan författare som skulle få mig genuint intresserad av skog, jakt och en 70-årig gubbe med hjärtproblem. Men Kerstin Ekman lyckas att få med mig ut i skogen, jag känner doften av gran och mossans mjukhet under fötterna trots att jag sitter på ett tåg och läser.

Det är inga nyheter direkt, men Kerstin Ekman är en stilist av rang. Jag-berättaren Ulf Norrstig är en före detta tjänsteman på skogsstyrelsen, jägmästare och jaktledare som helt plötsligt inte vill jaga längre. Han ser en varg och efter det blir inget sig likt. Hans hustru Inga, en pensionerad språklärare, försöker förstå vad som händer och gör vad hon kan för att få honom upp ur depressionens träsk. För att han är deprimerad är helt klart, även om han kallar det “nerverna”, när han i tankarna trevande närmar sig det tillstånd han befinner sig i.

Nu har det sjuka fina namn. Det finns mediciner för det och det anses vara bra att prata sig ur det. Jag vet inte om jag tror så mycket på det. Bättre att vara sysselsatt och låta det pågå. Nån gång kommer man väl fram till vad det egentligen rör sig om.

Uffe har som väl är en förstående fru. Att på en enda liten fjuttig rad uttrycka så mycket kärlek och omtanke, som hon gör i citatet nedan, berörde mig djupt.

Inga la sin hand på min.

Jag vet att du är ledsen, sa hon. Var det. Men förtvivla inte.

Samtidigt som det är förståelse och acceptans är det även en uppmuntran och en vägvisare för att komma upp och ut. Det är så vackert att om jag någonsin skulle göra en tatuering, så är det den meningen som jag skulle vilja ha  på någon lämplig kroppsdel för all evinnerlig tid. Den rymmer ett helt livs kärlek och det är något av det vackraste jag någonsin har läst.

Nu är jag inte 70 år, inte pensionerad och jag har inte levt med min man i 50 år. Men om stjärnorna står rätt, så kommer allt detta att inträffa och då är det väldigt skönt att Kerstin Ekman tar en i handen och visar en vägen redan nu. Det här är en bok som gjord för att läsa om. Om och om igen, faktiskt. Den är bara 180 sidor lång och innehåller all livsvisdom man kan behöva när man som jag med råge rundat 50 och närmar sig 60.

Läs den. Du kommer inte att ångra dig.

Författare: Kerstin Ekman

Titel:  Löpa varg