Art Spiegelman: Maus

När min son fick höra hur förtjust jag blev i den grafiska romanen Persepolis av Marjane Satrapi, fick han förmodligen idéen till min julklapp. Han gav mig en fantastiskt snygg utgåva av Art Spiegelmans Maus. Men även om jag hitintills trott att graphic novels inte är för mig, så har jag ju inte levt under en sten. Jag hade faktiskt hört talas om den och efter min egen framgång med Satrapi hade jag planerat att läsa den. Dels eftersom den är väldigt känd men även för att och jag tycker att temat är intressant. Temat är i första hand förintelsen, men handlar även om relationen mellan föräldrar och barn.

I de två böckerna Maus möter vi Art Spiegelmans familj och berättelsen startar i Polen någon gång före andra väldskriget. Vi får främst följa författarens far Vladek men vi får även lära känna hans mor Anja och hela hennes stora brokiga judiska släkt i Polen. Art Spiegelmann själv föddes faktiskt i Stockholm, där hans judiska föräldrar landade efter förintelsens fasor.  Hans föräldrar stannade dock inte i Sverige utan flyttade vidare till USA, där han växte upp och så vitt jag förstått fortfarande lever.

Romanen är bland annat känd för att Spiegelman konsekvent tecknat judarna som möss, tyskarna som katter och polackerna som grisar. Jag tyckte mig även se att svenskarna swischar förbi som älgar eller om det var någon form av ren? Vi får familjens berättelse genom att Vladek berättar för sin son Art under en längre period om hur hans liv varit. På så sätt får vi veta även hur deras relation som far och son var när Art var barn och hur den ser ut idag.

Bilderna är svartvita och ganska enkla. Det är lätt att dras in i historiens puls och jag kunde inte sluta läsa utan läste båda banden i ett fåtal sittningar. Sammanfattningsvis skulle man nog kunna påstå att jag numera tycker att graphic novels definitivt är en intressant genre. Herregud, hur ska det sluta? Tänk om jag härnäst upptäcker att jag gillar science fiction eller rentutav fantasy?! 2024 kan tydligen lästekniskt bli hur spännande som helst!

Författare: Art Spiegelmann

Titel: Maus I & II

Utgivningsår: 1986 & 1991